Lifeinfo.bgЗаболяванияПробиотици при депресия и тяхната ефективност

Пробиотици при депресия и тяхната ефективност

-

Когато се използват като допълнително лечение, пробиотичните добавки намаляват симптомите при пациенти с тежка депресия, показват резултатите от рандомизирано плацебо-контролирано проучване.

В края на 8-седмичното пилотно проучване, участниците, които са имали непълен отговор на антидепресантите преди приема на пробиотици, са постигнали по-добри резултати при мерките за тревожност и депресия спрямо плацебо.

Пробиотици при депресия и тяхното значение

„Това е пилотно проучване, предназначено като първоначален опит дали подобряването на здравето на червата с пробиотици може да действа положително за поддържане на настроението и психичното здраве“, казва изследователят Виктория Николова от Институт по психиатрия, психология и невронауки към King’s College Лондон, Обединеното кралство.

„Въпреки че са много обещаващи и вълнуващи, нашите открития са само първата стъпка и са необходими по-големи изпитания“, отбеляза тя.

С поглед върху така наречената линия черва-мозък като цел за лечение на депресия, изследователите проведоха мета-анализ на седем рандомизирани контролирани проучвания (RCT) през 2021 г. и установиха, че пробиотиците изглеждат ефективни за намаляване на симптомите на депресия, когато се приемат заедно с антидепресанти.

За по-нататъшно проучване Николова и екипът стартираха пилотен проект чрез набиране на участници в проучването от първични и вторични здравни услуги и чрез обща реклама в Лондон. Данните са събрани от септември 2019 г. до май 2022 г.

Той включва 49 възрастни, диагностицирани с тежка депресия, обозначен с резултат над 13 по скалата за оценка на депресията на Хамилтън-17 (HAMD-17).

Пробиотичен тест при хора при депресия вземащи антидепресанти

Половината от участниците бяха разпределени на случаен принцип да получат широко разпространена патентована пробиотична добавка със смес от 14 щама, а половината получиха плацебо. И двете групи са приемали изследваното лекарство четири пъти на ден по време на 8-седмичното изпитване.

На изходно ниво, 4 седмици и 8 седмици, изследователите оцениха участниците за депресия с HAMD-17, Инвентаризация на депресивната симптоматика (IDS) Self-Report и тревожност с Hamilton Anxiety Rating Scale (HAMA).

По-голямата част от участниците (80%) са жени със средна възраст 32 години. Придържането е високо, като 97% от дозите са приети според изискванията и не са докладвани нежелани реакции.

Резуълтати от изследвания за прием на пробиотици при депресия

Размерите на стандартизирания ефект (SES) от линейни смесени модели показват, че в сравнение с групата на плацебо, групата на пробиотиците е имала по-голямо подобрение на депресивните симптоми според HAMD-17.

Николова каза, че е планирано голямо последващо проучване за по-нататъшно потвърждаване на резултатите.

Психиатър Дрю Рамзи със специалност хранителни режими, доктор по медицина се присъединява към тази беседа за това как да победите депресията и тревожността.  „Това рандомизирано клинично изпитване добавя значителните доказателства, че изборът на храна влияе върху резултатите от депресията.“

Освен това той отбеляза, че „в хранителната психиатрия препоръчваме да се ядат ферментирали храни, тъй като е доказано, че те подобряват разнообразието на микробиомите и намаляват маркерите на възпалението.“

Рамзи отбеляза, че RCT използва еквивалентната единица за образуване на колонии на „единична порция комбуча“.

„В нашата клинична група и нашия курс по хранителна психиатрия за клиницисти препоръчваме ферментирали храни вместо пробиотици, тъй като това е най-устойчивият, основан на доказателства начин за подобряване на разнообразието на микробиомите“, каза Рамзи, цитирайки скорошно изследване на Гарднър и др. от Станфорд.

„Това е проучване, финансирано от индустрията, което допълва базата от доказателства, но трябва да се тълкува от пациентите и медици, като насърчаване на консумацията на повече кефир, кимчи и комбуча, а не че пациентите трябва да приемат пробиотици“, каза той.

Ключово място за пробиотици в психичното здраве

Д-р Ума Найду

Коментирайки за Medscape Medical News, д-р Ума Найду казва: „Както споделихме в първата си книга, има истинско място за употреба на пробиотиците в психичното здраве, включително за червата и мозъчната връзка.“ Д-р Ума Найду е директор на хранителната и метаболитната психиатрия в Масачузетската обща болница и на хранителната психиатрия в MGH Academy.

Тя е смята, че когато човек спре да използва пробиотик, след като го е изпробвал, положителните промени в червата се обръщат, така че „да останете последователни в приема на пробиотика е важно, ако сте го намерили за полезно за вашето здраве“.

Тя добавя, че „чревният микробиом на всеки човек е толкова уникален, че е вероятно не всяко човешко състояние да има тази реакция към пробиотика.“

пробиотици при депресия при хора на антидепресанти
живи пробиотици при депресия

„Яденето на храните с живи пробиотици също може да е от полза за здравето на червата и малко за настроението, казяа тя. Същото се отнася и захранването на ферментирали храни с живи активни култури.“

Проучването е финансирано от Industrial CASE PhD Studentship на Съвета за медицински изследвания с ADM Protexin (доставчик на пробиотици) като индустриален партньор и допълнителна подкрепа от Freya Green. Николова е получила грантове от Съвета за медицински изследвания и ADM Protexin по време на провеждането на проучването, както и лични хонорари от Janssen за представената работа.

Използвани източници: (sources) – използваните източници за статиите са проверени и квалифитетни здравни учреждения / заведения, библиотеки, научни списания и онлайн издания. Въпреки това статията има единствено информативна цел и не е заместител или препоръка за лечение!
1. medscape.com
2. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Подобни статии

Последни статии